BETUL KE INI MAKANAN TRADISI ORANG JOHOR?... - Makanan di Johor

Blog Admin | 11:13:00 | 0 comments

BETUL KE INI <b>MAKANAN TRADISI</b> ORANG <b>JOHOR</b>?... - Makanan di Johor


BETUL KE INI <b>MAKANAN TRADISI</b> ORANG <b>JOHOR</b>?...

Posted: 28 Nov 2013 04:00 AM PST

Salam semua....hmmm pening juga kepala, bila ada yang tanya "che mat betul ke ini makanan orang Johor?"...kadang2 kan che mat nak jawab pun sampai tatau, senang cakap macam ni lah. Makana tradisi Johor (tak kesah korang orang negeri mana sekali pun)..ialah makanan yang biasa kita lihat mak atau mak tok kita masak, buat, dan hidangkan. Bila ke majlis2 kenduri kendara pulak kita akan dapat lihat kepelbagaian menu2 asli orang Johor, seperti nasi beriani gam, ayam masak merah, daging beriani, telur pindang dan manisan2 seperti halwa maskat, kuih kacau, harissa dan sebagainya. Walaupun ada pengaruh dari pendatang2 seperti orang Arab dalam masakan Johor, tapi ia telah sebati dan menjadi hidangan sejak berkurun2 lamanya.

Makanan tradisi juga berkait rapat dengan sejarah dalam sesebuah negeri. Paling senang Laksa Johor, style memasaknya agak rumit, dan kuah mesti sedikit pekat kerana ia akan dimakan bersama spaghetti, ada kat negeri lain makan laksa ber 'mi' kan spaghetti?..takde kan?..Jadi ia membentuk satu makanan beridentitikan Johor....dan dari segi sejarah pulak yang che mat tau, kerana Sultan Johor ketika itu beristerikan wanita Inggeris, maka diolah laksa Johor, mi nya spaghetti dan dimakan menggunakan tangan.. Tidak menjadi masalah sebenarnya, jika anda faham dan  sudi ambil tau serba sedikit pasal makanan tradisi negeri Johor dan negeri anda sendiri..

Baru2 ni diblog ini, ada satu entri dimana Tunku Puan Pahang mengisytiharkan sambal hitam dengan nama Sambal Pahang....kenapa ia diberi nama sambal Pahang?..Sebab keunikkannya sambal itu sendiri yang tiada di negeri2 lain. Sebenarnya bila ada blog2 masakan dari pelbagai lapisan generasi dan berasal dari pelbagai negeri, ia satu kelebihan yang cukup bernilai. Mana taknya, banyak yang tak tau jadi tau, yang kurang pasti jadi lebih jelas.. Walaupun ada yang rasa ini isu lapuk, isu terpinggir, tapi tidak pada che mat...makanan tradisi ialah warisan bangsa kita...

Category:

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 comments